آرشیو دی ماه 1399

شركت حمل و نقل بين المللي

پنجشنبه ۲۷ شهریور ۰۴

معرفي ويژگي هاي ترانزيت بين المللي كالا

۲۳ بازديد

ترانزيت كالا و مراحل آن

منظور از ترانزيت كالا ، انتقال كالا از مكاني به مكان ديگر است. ترانزيت به دو روش ترانزيت خارجي و داخلي انجام ميشود كه در اين مقاله با انواع ترانزيت و مراحل آن ها آشنا خواهيم شد.

ترانزيت داخلي

اگر كالاي وارداتي كه با نظارت كامل گمرك، از يك گمرك مرزي داخلي به گمرك ديگري در داخل كشور حمل شود و صاحب كالا آن را در آن جا تحويل بگيرد، ترانزيت داخلي نام دارد. گاهي براي اين كه كالا در گمرك ورودي مجددا تخليه و بارگيري نشود، صاحب كالا براي جلوگيري از آسيب ديدن كالاي خود ترجيح ميدهد حمل كالا تا مقصد انجام شود و بازرسي نهايي نيز در آن جا باشد.

مدارك لازم براي ترانزيت داخلي

براي انجام ترانزيت در كشور بايد مدارك زير را داشته باشيد.

  • فاكتور فروش كالا
  • ليست عدل بندي
  • گواهي مبدا
  • پروانه بهره برداري ( براي شركتهاي توليدي )
  • قبض انبار گمرك
  • ترخيصيه
  • گواهي ثبت سفارش
  • بارنامه

به اين نكته توجه كنيد در برگه بارنامه بايد اين متن نوشته شده باشد كه اين شركت حمل و نقل مجوز دارد تا ترانزيت داخلي را انجام دهد. پس از دريافت مدارك و اظهارنامه توسط گمرك، كالاها مورد ارزيابي دقيق قرار ميگيرند تا از تطابق كالاها با مدارك اطمينان كامل حاصل شود. به عبارت ديگر، كالا بايد به گمرك مقصد بدون هر نوع دخل و تصرفي رسانده شود.

ترانزيت كالا

ترانزيت به كشورهاي خارج

ترانزيت خارجي كالا با رعايت قوانين به معناي حمل كالايي از كشوري به كشور ثالث است و براي جلوگيري از اتلاف وقت و هزينههاي كارهاي اداري معمولا كشورهايي كه با يكديگر روابط تجاري زيادي دارند بين خود قراردادها و موافقت نامههايي منعقد ميكنند. در بيان ساده تر، منظور از ترانزيت خارجي همان صادرات است. به اين معنا كه وقتي كشوري احساس ميكند توليدات آن بيش از نياز كشور است، آن را به ساير كشورها صادر ميكند.

معرفي كارت بازرگاني و نحوه دريافت آن

هر شخص حقيقي يا حقوقي كه بخواهد اقدام به صادرات كالا و واردات كالا كند، طبق قوانين كشور نياز به مجوزي دارد كه به آن كارت بازرگاني گفته ميشود. بر اين اساس، تنها افراد يا سازمان هايي كه داراي كارت بازرگاني هستند، ميتوانند نسبت به صدور يا ورود كالا به كشور اقدام كنند و تجارت كالا براي همه تجار امكانپذير نيست.

كارت بازرگاني چيست؟

كارت بازرگاني يا مجوز صدور و ورود كالا اين امكان را به بازرگان ميدهد كه به طور قانوني اقدام به تجارت از مرزهاي كشور كند. كارت بازرگاني توسط اتاقهاي بازرگاني در سراسر ايران صادر شده و به تأييد سازمان صنعت، معدن و تجارت ميرسد و پس از تأييديه داراي اعتبار مي باشد. كارت بازرگاني دو نوع است، كارت بازرگاني حقيقي و كارت بازرگاني حقوقي. كارت بازرگاني حقيقي به اشخاصي كه هويت آنها محرز شده، اختصاص مييابد وكارت بازرگاني حقوقي به شركتها تعلق ميگيرد. لازم به ذكر است كه كارت بازرگاني حقوقي به نام مدير مسئول شركت صادر ميشود و در صورتي كه مدير عامل فوت شود و يا تغيير كند، كارت بازرگاني غيرفعال شده و بايد نسبت به صدور كارت بازرگاني جديد اقدامات لازم به عمل بيايد.

كارت بازرگاني چه كاربردي دارد؟

كارت بازرگاني دارندة آن را به صادرات و واردات كالاهاي غيرممنوعه از مرزهاي كشور مجاز ميكند. دارندة كارت بازرگاني ميتواند نسبت به ثبت سفارش، ترخيص كالا از گمرك ، واردات از مناطق آزاد، صادرات كالاهاي مجاز و حق العمل كاري گمرك اقدام كند. همچنين كارت بازرگاني مزاياي جانبي ديگري نيز براي بازرگانان دارند. بازرگاني كه موفق به دريافت كارت بازرگاني شده است، زين پس تاجر به حساب ميآيد و ميتواند از مزايا و ويژگي هايي كه به تجار اختصاص دارد استفاده كند، به عنوان مثال، ميتواند براي سفر به كشورهاي مختلف درخواست ويزاي تجاري دهد. همچنين، دارندة كارت بازرگاني ميتواند در اتاق بازرگاني عضو شود و از مزاياي عضويت در اتاق بازرگاني استفاده كند. همچنين بازرگانان داراي اين كارت ميتوانند براي انتخاب نام و علائم تجاري شركت خود از علائم لاتين و غيرفارسي استفاده كنند.

كارت بازرگاني

انواع كارت بازرگاني

همانطور كه پيشتر گفتيم، كارت بازرگاني به دو نوع حقيقي و حقوقي تقسيم ميشود. اما علاوه بر اين، كارت بازرگاني با توجه به نوع امكاناتي كه به بازرگانان ارائه ميدهد به چهار دسته تقسيم ميشود: كارت بازرگاني تجاري: اين كارت امكان تجارت در تمام زمينههاي واردات و صادرات را براي دارندة آن فراهم ميكند. بازرگان داراي كارت بازرگاني تجاري ميتواند نسبت به سفارش، ترخيص كالا، صادرات و واردات كالاهاي مجاز و حقالعمل كاري گمرك اقدام كند. كارت بازرگاني موردي: كارت موردي به صورت موردي صادر ميشود و متعلق به آن دسته از افراد و شركتهايي الست كه تنها براي يك بار درخواست ترخيص كالاي خود را دارند. كارت بازرگاني خدماتي: براي شركتها و اشخاص حقوقي كه در زمينه خدماتي مجوز دارند، اين كارت تنها امكان فعاليت در زمينه خدمات را براي آنها فراهم ميكند. به اين معنا كه آنها تنها ميتوانند در زمينه فعاليت خود اقدام به صادرات و واردات كنند. كارت بازرگاني توليدي صنعتي: براي آن دسته از شركتها و اشخاص حقوقي كه در زمينه فعاليت توليدي مجوز كسب و سرمايهگذاري دارند، كارت بازرگاني توليدي صنعتي امكان واردات و صادرات تجهيزات مرتبط با توليد آنها را برايشان فراهم ميكند.

پروانه گمركي چيست؟

واردات و صادرات كالا از مرزهاي يك كشور مستلزم رعايت قوانيني است كه اداره گمرك ناظر به اجرا درآمدن آن قوانين است. هر كالايي كه به كشور وارد ميشود، بايد توسط اداره گمرك بررسي شده و اجازه ترخيص به آن داده شود. ترخيص كالا از گمرك نياز به عملياتي دارد كه به آن تشريفات گمركي گفته ميشود. يكي از بخشهاي اصلي تشريفات گمركي صدور پروانه گمركي است. در اين مقاله به معرفي بخشي از تشريفات گمركي، از جمله پروانه گمركي و نحوه صدور آن ميپردازيم.

تشريفات گمركي چيست؟

هر واردكنندهاي براي خدمات ترخيص كالا از گمرك مراحل مختلفي را بايد طي كند. به مجموعه عملياتي كه واردكننده از مرحله ورود به گمرك تا ترخيص كالاي خود انجام ميدهد، تشريفات گمركي ميگويند. بخشي از اين تشريفات عبارتند از : نوشتن اظهارنامه توسط واردكننده، احراز هويت واردكننده، ثبت كالا در گمرك يا قفل شدن كالا در گمرك و دريافت شماره كوتاژ، تعيين ارزياب و انجام عمليات ارزيابي فيزيكي و كيفي و ارزشي كالا، پرداخت هزينههاي مالياتي و عوارض و ديگر هزينهها، دريافت پروانه گمركي و....

برخي از خدمات و مقالات لتكا: بيمه حمل و نقل بين المللي، تنظيم اسناد گمركي، حمل و نقل هوايي، شركت حمل و نقل ريلي

معرفي پروانه گمركي

به سند ترخيص كالا از گمرك پروانه يا مجوز گفته ميشود. پروانه ترخيص كالا در گمرك دو نوع است:

  • مجوزي كه كه براي ترخيص كالاهاي تجاري صادر ميشود.
  • مجوزي كه براي ترخيص كالاهاي غيرتجاري صادر ميشود.

پته گمركي چيست؟

پروانه گمركي كه براي ترخيص كالاهاي غيرتجاري صادر ميشود پته نام دارد. براي صدور پته ديگر نيازي به اظهارنامه و كارت بازرگاني نيست. پته گمركي كه با نام پته مسافرتي نيز شناخته ميشود، براي ترخيص كالاهاي كمارزش و براي افراد عادي و مسافران از گمرك صادر ميشود. تنها شرط صدور پته مسافرتي اين است كه ارزش كالاي مورد نظر كمتر از حد معيني باشد. اين پته اغلب براي كالاي همراه مسافران و كالاهاي رسيده بوسيله پست صادر ميشود.

پته گمركي

آشنايي با ويژگي هاي بيمه ترانزيت هوايي در ايران

۱۹ بازديد

بيمه حمل و نقل چيست؟

اين روزها كه بازار بيمه حمل و نقل بين المللي داغ شده، افرادي كه حمل و نقل بار انجام مي دهند، اين حق را دارند كه با خيال راحت كالا و بار خود را حمل و نقل كنند و در صورت بروز حادثه و اتفاق ناگوار و پيش بيني نشده، خسارت وارد شده را جبران شود. بيمه حمل و نقل كالا يا بيمه باربري، قديمي ترين بيمه در عرصه بازرگاني است. به همين منظور، بيمه حمل و نقل كالا و بار، بيمه اي است كه به واسطه آن، بيمه گر هزينه اي بابت حق بيمه از فردي كه قصد دارد كالايي را حمل و نقل كند، دريافت مي كند و در مقابل متعهد مي شود كه درصورت وقوع خطرهايي كه در قرارداد بيمه ذكر شده است، زيان وارد شده به كالا را جبران كند. اين نوع بيمه، در اكثر كشورهاي دنيا قوانين و مقررات يكساني دارد و ميتوان به راحتي با ساير كشورها ارتباط برقرار كرد و هماهنگي هاي لازم در اين مسئله را انجام داد.

بيمه حمل و نقل

چه كساني نياز به پوشش بيمه باربري دارند؟

افرادي كه ميخواهند كالايي جابجا كنند، يا واردكنندگان و صادركنندگان كالا، همچنين شركت حمل و نقل بين المللي و داخلي و شركت هاي بازرگاني و توزيع كنندگان كالا افرادي هستند كه مي توانند از اين بيمه استفاده كنند و مجموعه و كالاي خود را تحت پوشش بيمه باربري قرار دهند.

انواع بيمه نامه باربري

بيمه باربري نيز مانند ساير بيمه ها، انواع مختلفي دارد كه هر كدام از انواع آن براي موارد خاصي استفاده مي شود و بيمه گزار از بهره و مزيت به خصوصي برخوردار ميشود.

خدمات شركت لتكا و دانستني هاي حمل و نقل كالا: تنظيم اسناد گمركي، حمل و نقل هوايي، شركت حمل و نقل ريلي، صادرات كالا

نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل

قبل از اين كه درباره نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل صحبت كنيم، اول تعريفي كلي از اين بيمه در اختيار شما مي گذاريم. بيمه حمل و نقل، بيمه اي است كه به واسطه آن خسارت هاي وارد شده بر كالا در حين حمل و نقل از نقطه اي به نقطه ديگر، توسط بيمه گر پرداخت مي شود. البته به اين شرط كه بيمه گذار، حق بيمه خود را مرتب پرداخت كرده و تمامي جوانب را در نظر گرفته باشد. بيمه گر در اصل همان شركت بيمه و بيمه گذار شخص حقيقي يا حقوقي است كه بيمه را از شركت خريداري مي كند. نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل، به عوامل متعددي بستگي دارد. از جمله:

  • نوع حمل و نقل كه ممكن است زميني، هوايي و دريايي باشد.
  • ارزش خود كالايي كه قرار است حمل و نقل آن از نقطه اي به نقطه ديگر انجام شود.

بيمه كالاهاي وارداتي، آنطور كه از نام آن مشخص است، به كالاهايي اختصاص پيدا ميكند كه از كشور مقصد خريداري مي شود و قرار است به شيوه هاي مختلفي وارد خاك كشور مبدا شود.اين بيمه در داخل هر كشوري، بيشترين ميزان سطح تقاضا را دارد و ميتوان به جرات گفت 90% كل بيمه هاي باربري را به خود اختصاص مي دهد. نرخ بيمه كالاهاي وارداتي در كشورهاي مختلف متفاوت است. همچنين شركت هاي بيمه كننده نرخ هاي مختلفي را براي بيمه كالاهاي وارداتي در نظر گرفته اند. عواملي كه روي نوسان نرخ بيمه كالاهاي وارداتي تاثير ميگذارند، عبارتند از:

  • ارزش خود كالا
  • روش حمل و نقل
  • نوع وسيله نقليه

هر شركت حمل و نقل، به شكل متفاوتي هزينه هاي بيمه را محاسبه مي كند و نميتوان يك فرمول خاص براي آن ارائه كرد.

بيمه باربري

وظايف انباردار (Warehousing Management) چيست؟

  • توصيه و پيشنهاد روشهاي انبارداري و همچنين اصلاح روش هاي موجود.
  • كاهش هزينه انبار و انبارداري
  • برنامه ريزي و كنترل موجوديهاي كالا در انبار.
  • نظارت بر انجام عمليات انبارداري و تحويل گرفتن، نگهداري و تحويل كالا.

حمل كالا

انواع انبار

با توجه به مطالبي كه تاكنون گفته شد بهتر است يك بار ديگر تعريف انبار را مرور كنيم: به محل و فضايي كه يك يا چند نوع كالاي بازرگاني، صنعتي، مواد اوليه و يا فراورده هاي مختلف كه بر اساس يك سيستم صحيح طبقه بندي و تنظيم ميگردد، انبار گفته ميشود. انبارهاي شركت هاي مختلف از لحاظ ساختمان به ۳ گروه تقسيم ميشوند:

  • انبار پوشيده: بعضي از اجناس به علت حساسيت و مواد خاصي كه در ساختمانشان به كار رفته بايد در انباري كه همه اطراف آن بسته و داراي سقف است، نگهداري شوند.
  • انبار سرپوشيده: نوعي انبار كه سقف دارد ولي چهار طرف آن باز و فاقد حفاظ جانبي است اقلام و يا اجناسي كه در مقابل نور مستقيم آفتاب و برف و باران خاصيت خود را از دست ميدهند ، در اين انبارها نگهداري ميشوند.
  • انبار باز: اين انبار به صورت محوطه است و معمولاً اجناسي كه در مقابل نور آفتاب و برف و باران خاصيت اوليه خود را از دست نميدهند با رعايت اصول انبارداري در آن نگهداري ميشوند.

اهداف و وظايف انبارها

هدف از تشكيل انبار در هر موسسه و نهاد و سازماني، در دسترس قرار گرفتن اجناس و كالاهاي آن مجموعه است. در ادامه به تعدادي از وظايف انبارها اشاره خواهيم كرد. اجراي اين وظايف مطابق با اصول صحيح انبارداري است كه باعث سرعت بخشيدن به انجام كارهاي سازمان ميشود و در نتيجه باعث صرفهجويي در هزينه و زمان خواهد شد. از جمله وظايف انبار؛ مشخص كردن تعداد موجودي كالاهاي مورد نياز و برنامه ريزي براي تهيه آن؛ نگهداري و حفظ كالاها در انبار به شكل صحيح مطابق با اصول انبارداري.

يكي از اهداف انبارداري، كنترل موجودي است. هدف از كنترل موجودي در انبار اين است كه امور سازمان يا مجموعه به طور منظم و مطابق برنامه اي دقيق انجام شود. همچنين صرفه جويي در هزينه ها و زمان ايجاد شود، كه همين امر، باعث كاهش هزينه هاي حمل و نقل نيز ميشود. در نهايت، روند تهيه كالا نيز منظم و مشخص خواهد شد، به اين شكل كه كالاهايي كه تعداد موجودي آنها كم است، مشخص ميشوند و قبل از اتمام موجودي، در سطح و تعداد مناسبي از آن تهيه ميشود تا سازمان با مشكل كمبود كالا مواجه نباشد.

  • مشخص نمودن دستور العمل بازرسي، بازبيني و بازنگري موجودي هاي كالا در انبار و حفاظت انبارها.
  • ايجاد هماهنگي و برقراري ارتباط اصولي و روشمند با ساير واحدها
  • اداره كاركنان و سازماندهي انبار.
  • نظارت بر اجراي صحيح محليابي و جانمايي اقلام انبار و تجهيزات انبار.
  • سرويسدهي و خدمات رساني و همكاري با ساير واحدها.
  • سر و سامان دادن وضعيت انبارها و حل و فصل مسائل مربوط به اداره انبارها.
  • هدفمند نمودن روش طبقه بندي موجودي هاي كالا و نحوه چيدن، قرار دادن، جابجايي و حمل آنها در انبار.

نكاتي در خصوص حمل و نقل هوايي محموله هاي سنگين

۲۵ بازديد

تعرفه حمل بار با كانتينر

امروزه شركت هاي حمل و نقل بين المللي زيادي در زمينه حمل بار به كشورهاي خارجي فعاليت مي كنند و موجب رونق صادرات كالا در ايران مي شوند. يكي از سوالاتي كه براي اكثر توليدكنندگان پيش ميآيد اين است كه هزينه حمل بار چگونه حساب مي شود معمولا نرخ حمل بار با كانتينر بر اساس وزن و حجم كالا (Weight/Measurement) تعيين ميشود. در اين مقاله قصد داريم به چگونگي محاسبه تعرفه حمل بار با كانتينر بپردازيم و عوامل تاثيرگذار بر آن را بيان كنيم.

حمل بار با كانتينر

نحوه محاسبه هزينه حمل بار با كانتينر

براي محاسبه قيمت دو عامل وزن و حجم را اندازهگيري ميكنند و هر كدام بيشتر باشد، ملاك تعيين نرخ بار قرار ميگيرد. در محاسبات هر يك تن يا هزار كيلو را برابر يك مترمكعب در نظر ميگيرند.به عنوان مثال، جعبه لوازمي وزن 1000 كيلو و حجم 750 متر مكعب دارد، در اين جا بايد وزن، ملاك تعيين قيمت قرار گيرد، زيرا در اين صورت كرايه بيشتري به دست مي آيد.حال اگر وزن جعبه لوازم 1500 كيلوگرم (1.5 تن) و حجم آن 3.2 مترمكعب باشد، بايد ملاك هزينه بار، حجم در نظر گرفته شود.در اتحاديه اين اصناف جدولهايي وجود دارد كه بر اساس انواع يا طبقات كالا دستهبندي شده است و هر طبقه داراي شماره مخصوص به خود است كه مي توان براي تعيين دقيق قيمت به اين جدولها مراجعه كرد.

عوامل تاثيرگذار روي قيمت حمل بار با كانتينر

يكي از اصول قيمتگذاري در حمل و نقل اين است كه نرخ بر اساس ارزش كالا تعيين شود، يعني هر اندازه ارزش كالا بيشتر باشد، به همان نسبت نرخ نيز بيشتر ميشود. البته براي كالا يك نرخ حداقلي وجود دارد كه صرف نظر از وزن بار دريافت ميشود و براي هيچ باري كمتر از اين مقدار، بارنامهاي صادر نخواهد شد.

انواع حمل و نقل هوايي

حمل و نقل هوايي را ميتوان از جنبه هاي مختلف دسته بندي كرد. به عنوانحمل و نقل هواييدر ايران به دو دسته حمل و نقل داخلي و حمل و نقل خارجي تقسيم ميشود. با توجه به اين كه سيستم حمل و نقل زميني در ايران بسيار پركاربردتر از روشهاي ديگر انتقال كالا مانند حمل و نقل ريلي در داخل است، تعداد پروازهاي خارجي كه براي حمل و نقل كالا انجام ميشود بسيار بيشتر از پروازهاي داخلي باري است. مثلا آمارها نشان ميدهد كه در سال 95 حمل و نقل هوايي بين ايران و كشورهاي خارجي تقريبا 4 برابر حمل و نقل هوايي در داخل ايران بوده است و 45 هزار تن كالا بين ايران و كشورهاي خارجي جا به جا شده است.

موارد موثر بر قيمت حمل و نقل كالا

اگر قصد جا به جايي بار بين ايران و كشورهاي ديگر را داشته باشيد، احتمالا اصليترين سوالي كه در ذهن شما ايجاد ميشود اين است كه قيمت اين نوع حمل و نقل چگونه تامين ميشود؟ عوامل زيادي وجود دارند كه بر قيمت كالا در حمل و نقل هوايي در ايران اثرگذار هستند. اولين فاكتور مهم بدون شك وزن و اندازه كالاي مورد نظر شما است. هر چقدر كه كالاي شما سنگينتر وزن آن بيشتر است. اگر حجم كالاي شما بزرگ باشد، امكان اين كه حجم در قيمت اثرگذار باشد نيز وجود دارد.

حمل و نقل هوايي كالا

حمل و نقل هوايي محموله هاي سنگين و بزرگ

اگر وزن آن بيش از 80 كيلوگرم باشد ، يك محموله سنگين در نظر گرفته مي شود. اگر ابعاد محموله از ابعاد دريچه بارگيري حمل و نقل هوايي فراتر رود ، در اين صورت بزرگ است. حمل و نقل محموله سنگين و سنگين در هواپيماهايي انجام مي شود كه براي حل چنين مشكلاتي مجهز هستند. در صورت اجازه حمل كالاها ، كالاهاي اين نوع هم در بسته بندي و هم بدون آن قابل حمل است. محموله هاي بدون ظروف با داشتن وزن زياد به پالت هاي مخصوص حمل مي شود كه در زير آن ميله هاي چوبي قرار داده شده تا از فشار بيش از حد بر روي زمين جلوگيري شود. بارهاي بزرگ و سنگين بايد دقيقاً قبل از زمان توافق شده به محل بارگيري تحويل داده شوند.

محموله هاي بزرگ با هواپيماهاي سنگين حمل و نقل مي شوند. محموله هاي بزرگ ، ارتفاع يا عرض آن از 6.4 متر بيشتر است ، براي حمل و نقل هوايي مجاز نيست. اين در شرايطي است كه اندازه دريچه بارگيري بزرگترين هواپيماي حمل و نقل آن-124 روسلان 6.4 متر است.حمل و نقل هواييمحموله هاي بزرگ بيش از حمل و نقل آن توسط ساير وسايل حمل و نقل گران است. اما در عين حال ، تنها حمل و نقل هوايي قادر است سرعت بالايي در تحويل بار را تضمين كند.

بيمه باربري بين المللي

لازم به ذكر است همانطور كه براي حجم كالا محدوديتهاي اعمال ميشود، براي جنس و وزن كالا نيز محدوديتهايي در نظر گرفته شده كه از قوانين و مقررات حمل و نقل هوايي به شمار ميآيد. واردات و صادرات كالاها در بازار به سادگي انجام نميشود. خطراتي ممكن است سلامت كالا را به خطر بيندازند، بنابراين وارد كننده يا صادر كننده بايد كالا را براي مقابله با آنها بيمه كنند. به همين علت، بيمه حمل و نقل بين المللي در نظر گرفته شده است.

بيمه باربري بين المللي بر 3 نوع مختلف است كه در زير به آنها اشاره ميكنيم.

  • بيمه باربري مخصوص كالاهاي وارداتي
  • بيمه باربري مخصوص كالاهاي صادراتي
  • بيمه باربري مخصوص ترانزيت يا حمل و نقل

در مقايسه با بيمههاي ديگر، نميتوان متفاوت بودن بيمه باربري بين المللي را ناديده گرفت. بد نيست بدانيد بيمهگذار بايد روي اطلاعات كامل از اين بيمه داشته باشد كه وجه تفاوت آن با ساير بيمهها است.

در ادامه قرار است اطلاعات خوبي پيرامون بيمههاي باربري بين المللي، نحوه محاسبه آنها و مواردي از اين قبيل در اختيار شما قرار دهيم. پس همراه ما باشيد.

بيمه حمل و نقل

هزينه بيمه بين المللي

براي اين كه صادركنندهها و واردكنندهها بتوانند با اطمينان خاطر قدم در راه تجارت كالاي خود بگذارند، بايستي پشتوانهاي داشته باشند واين پشتوانه چيزي نيست جز بيمه بين المللي. شك نكنيد اگر بيمه بين المللي وجود نداشت، تجارتها و مبادلات بين المللي نيز به همين سادگي انجام نميشد. بد نيست بدانيد هزينههاي اين بيمه، با توجه به پارامترهاي مختلفي تعيين ميشود. بيمه نامههاي بين المللي بر اساس نوع پوشش و مواردي از اين قبيل دسته بندي ميشوند. براي مثال، بيمه نامه از بين رفتن تمامي كالا يا همان Total Loss كه تقريبا ديگر استفادهاي در بازار جهاني ندارد.در اين بيمه نامه قيد شده است خسارت تا زماني پرداخت ميشود كه تمامي كالا و محموله با توجه به دلايل مختلف از بين رفته باشد. اين بيمه نامه، بيمه گمركي يا بيمه تشريفاتي نام دارد.

آشنايي با بيمه حمل و نقل

۲۱ بازديد

ترانزيت كالا و مراحل آن

منظور از ترانزيت كالا ، انتقال كالا از مكاني به مكان ديگر است. ترانزيت به دو روش ترانزيت خارجي و داخلي انجام ميشود كه در اين مقاله با انواع ترانزيت و مراحل آن ها آشنا خواهيم شد.

ترانزيت داخلي

اگر كالاي وارداتي كه با نظارت كامل گمرك، از يك گمرك مرزي داخلي به گمرك ديگري در داخل كشور حمل شود و صاحب كالا آن را در آن جا تحويل بگيرد، ترانزيت داخلي نام دارد. گاهي براي اين كه كالا در گمرك ورودي مجددا تخليه و بارگيري نشود، صاحب كالا براي جلوگيري از آسيب ديدن كالاي خود ترجيح ميدهد حمل كالا تا مقصد انجام شود و بازرسي نهايي نيز در آن جا باشد.

مدارك لازم براي ترانزيت داخلي

براي انجام ترانزيت در كشور بايد مدارك زير را داشته باشيد.

  • فاكتور فروش كالا
  • ليست عدل بندي
  • گواهي مبدا
  • پروانه بهره برداري ( براي شركتهاي توليدي )
  • قبض انبار گمرك
  • ترخيصيه
  • گواهي ثبت سفارش
  • بارنامه

به اين نكته توجه كنيد در برگه بارنامه بايد اين متن نوشته شده باشد كه اين شركت حمل و نقل مجوز دارد تا ترانزيت داخلي را انجام دهد. پس از دريافت مدارك و اظهارنامه توسط گمرك، كالاها مورد ارزيابي دقيق قرار ميگيرند تا از تطابق كالاها با مدارك اطمينان كامل حاصل شود. به عبارت ديگر، كالا بايد به گمرك مقصد بدون هر نوع دخل و تصرفي رسانده شود.

ترانزيت كالا

ترانزيت به كشورهاي خارج

ترانزيت خارجي كالا با رعايت قوانين به معناي حمل كالايي از كشوري به كشور ثالث است و براي جلوگيري از اتلاف وقت و هزينههاي كارهاي اداري معمولا كشورهايي كه با يكديگر روابط تجاري زيادي دارند بين خود قراردادها و موافقت نامه هايي منعقد ميكنند. در بيان ساده تر، منظور از ترانزيت خارجي همان صادرات كالا است. به اين معنا كه وقتي كشوري احساس ميكند توليدات آن بيش از نياز كشور است، آن را به ساير كشورها صادر ميكند.

فرم هاي مورد نياز جهت صادرات

  1. فرم شماره 110(پروانه ترانزيت)
  2. فرم 091-2 م (اظهارنامه كالاي ترانزيت خارجي)

مدارك لازم براي ترانزيت خارجي

  1. بارنامه كالا
  2. فاكتور خريد كالا
  3. ليست عدل بندي
  4. معرفي نامه براي نمايندگي كه از طرف صاحب كالا ميآيند براي شركتهاي حقوقي
  5. وكالت نامه
  6. تصوير كارت بازرگاني
  7. مجوز عبور جهت ورود كالاهاي ترانزيت
  8. ضمانت نامه يا تعهد قانوني
  9. مجوز بانك
  10. راهنماي CHR جادهاي

ترانزيت به كشورهاي خارجي

وقتي كشوري احساس ميكند توليدات آن بيش از نياز كشور خود است آن را به كشورهاي ديگر صادر ميكند و روشهاي مختلفي براي اين كار وجود دارد كه يكي از آنها ترانزيت كالا است. در اين مطلب قصد داريم با كشورهايي آشنا شويم كه ايران به روشترانزيت براي آنها كالا ميفرستد.

برخي از خدمات شركت لتكا:

بيمه حمل و نقل چيست؟

اين روزها كه بازار بيمه داغ شده، افرادي كه حمل و نقل بار انجام ميدهند، اين حق را دارند كه با خيال راحت كالا و بار خود را حمل و نقل كنند و در صورت بروز حادثه و اتفاق ناگوار و پيشبيني نشده، خسارت وارد شده را جبران شود. بيمه حمل و نقل كالا يا بيمه باربري، قديميترين بيمه در عرصه بازرگاني است. به همين منظور، بيمه حمل و نقل كالا و بار، بيمهاي است كه به واسطه آن، بيمه گر هزينه اي بابت حق بيمه از فردي كه قصد دارد كالايي را حمل و نقل كند، دريافت ميكند و در مقابل متعهد ميشود كه درصورت وقوع خطرهايي كه در قرارداد بيمه ذكر شده است، زيان وارد شده به كالا را جبران كند. اين نوع بيمه، در اكثر كشورهاي دنيا قوانين و مقررات يكساني دارد و ميتوان به راحتي با ساير كشورها ارتباط برقرار كرد و هماهنگي هاي لازم در اين مسئله را انجام داد.

بيمه حمل و نقل

چه كساني نياز به پوشش بيمه باربري دارند؟

افرادي كه ميخواهند كالايي جابجا كنند، يا واردكنندگان و صادركنندگان كالا، همچنين شركت حمل و نقل بين المللي و داخلي و شركتهاي بازرگاني و توزيعكنندگان كالا افرادي هستند كه ميتوانند از اين بيمه استفاده كنند و مجموعه و كالاي خود را تحت پوشش بيمه باربري قرار دهند.

انواع بيمه نامه باربري

بيمه باربري نيز مانند ساير بيمهها، انواع مختلفي دارد كه هر كدام از انواع آن براي موارد خاصي استفاده ميشود و بيمهگزار از بهره و مزيت به خصوصي برخوردار ميشود.

نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل

قبل از اين كه درباره نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل بين المللي صحبت كنيم، اول تعريفي كلي از اين بيمه در اختيار شما ميگذاريم. بيمه حمل و نقل، بيمه اي است كه به واسطه آن خسارت هاي وارد شده بر كالا در حين حمل و نقل از نقطه اي به نقطه ديگر، توسط بيمه گر پرداخت مي شود. البته به اين شرط كه بيمهگذار، حق بيمه خود را مرتب پرداخت كرده و تمامي جوانب را در نظر گرفته باشد. بيمه گر در اصل همان شركت بيمه و بيمه گذار شخص حقيقي يا حقوقي است كه بيمه را از شركت خريداري ميكند. نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل، به عوامل متعددي بستگي دارد. از جمله:

  • نوع حمل و نقل كه ممكن است زميني، هوايي و دريايي باشد.
  • ارزش خود كالايي كه قرار است حمل و نقل آن از نقطهاي به نقطه ديگر انجام شود.

هر شركت حمل و نقل بين المللي، به شكل متفاوتي هزينه هاي بيمه را محاسبه ميكند و نميتوان يك فرمول خاص براي آن ارائه كرد.

بيمه باربري

نرخ بيمه كالاهاي وارداتي

بيمه كالاهاي وارداتي، آنطور كه از نام آن مشخص است، به كالاهايي اختصاص پيدا ميكند كه از كشور مقصد خريداري ميشود و قرار است به شيوه هاي مختلفي وارد خاك كشور مبدا شود.اين بيمه در داخل هر كشوري، بيشترين ميزان سطح تقاضا را دارد و ميتوان به جرات گفت 90% كل بيمه هاي باربري را به خود اختصاص ميدهد. نرخ بيمه كالاهاي وارداتي در كشورهاي مختلف متفاوت است. همچنين شركت هاي بيمه كننده نرخ هاي مختلفي را براي بيمه كالاهاي وارداتي در نظر گرفته اند. عواملي كه روي نوسان نرخ بيمه كالاهاي وارداتي تاثير ميگذارند، عبارتند از:

  • ارزش خود كالا
  • روش حمل و نقل
  • نوع وسيله نقليه

همه چيز درباره حمل و نقل ريلي

۲۲ بازديد

حمل و نقل ريلي چيست؟

حمل و نقل بار از طريق راه آهن، تخت شرايط به خصوصي انجام ميشود. به طور مثال براي جابجايي اجناس، از واگنهاي مخصوص بار استفاده ميشود. واگنهاي مسطح، براي حمل و نقل ماشينآلات سنگين كه طول زيادي دارند، يا ميلگرد، قطعات آهني و تيرآهن استفاده ميشود. اين واگنهاي مسطح، دو محوره، چهار و يا شش محوره هستند. واگنهاي مسقف به شكلي طراحي و ساخته شدهاند كه بعد از قراردادن كالا، درب واگن بسته و پلمپ ميشود. براي كالاهايي كه در برابر نور خورشيد، اكسيژن و رطوبت مقاوم نيستند، از اين واگن استفاده ميشود. واگنهاي مخزني، كه در صنعت حمل و نقل ريلي مورد استفاده قرار ميگيرد، براي كالاهايي نظير سوخت و انواع مايعات است. واگنهاي يخچالي نيز از انواع ديگر واگنهاييست كه براي حمل و نقل ريلي استفاده ميشود. اين واگنها براي حمل مواد فاسد شدني مانند لبنيات و گوشت و سبزيجات كاربرد دارد. اين واگنها، سيستم خنككننده داشته و در طول سفر، دما را به شكل خودكار تنظيم ميكنند.

مزاياي و معايب حمل و نقل ريلي

به طور كلي، مزاياي باربري ريلي كالا بسيار زياد است. نيروي انساني كمي براي حمل و نقل لازم است و همچنين نسبت به ساير روشهاي حمل و نقل، هزينه مناسبتري پرداخت خواهد كرد. در ادامه مزايا و معايب حمل و نقل ريلي را بررسي خواهيم كرد.

مزاياي حمل و نقل ريلي

مزاياي حمل و نقل ريلي

افرادي كه كالاهاي زياد و حجيمي دارند، براي حمل و نقل آن بايد به شكلي آن را جابجا كنند كه به صورت يكجا انجام گيرد. گنجايش واگنهاي يك قطار، به مراتب بيشتر از يك كاميون است. بنابراين حجم بيشتري از كالا را ميتوان جابجا كرد. حمل و نقل ريلي، نسبت به ساير روشهاي حمل و نقل، هم هزينه نقل و انتقال كمتري متحمل ميشود و هم نيروي انساني و انرژي كمتري براي حمل و نقل لازم است. همچنين حمل كالا با قطار، خطرات كمتري نسبت به ساير روشهاي حمل و نقل دارد و روشي ايمن براي انتقال كالا به شمار ميآيد. حمل و نقل ريلي كالا، محيط زيست را كمتر آلوده كرده و مصرف انرژي در اين روش به مراتب كمتر از حمل و نقل جادهاي و حمل بار با كانتينر است. در پايان، يكي از مهمترين مزاياي حمل و نقل ريلي، توقف كم در طول مسير بوده، كه ميتوان بدون توقف در بين مسير، كالا را در سريعترين زمان ممكن به مقصد رساند.

معايب حمل و نقل ريلي

معايب حمل و نقل ريلي به حدي نيست كه بتوان به خاطر معايب آن، از اين گزينه براي حمل و نقل صرف نظر كرد. شايد بتوان مهمترين عيبي كه داشته باشد، عدم دسترسي بعضي از نقاط است كه امكان حمل و نقل كالا با قطار در آنجا وجود ندارد. اين عيب، مربوط به كشورهاست كه توانايي فراهم كردن زيرساخت لازم براي حمل و نقل ريلي را ندارند. بنابراين اگر مبدأ و مقصد مدنظر شما متصل به شبكه ريلي است، يكي از گزينههاي مناسب، ارتباط با شركت حمل و نقل ريلي است تا مسئوليت حمل و نقل اجناس و كالاهاي شما را به عهده بگيرد.

انواع حمل و نقل ريلي

پيشينه حمل و نقل ريلي به سده 1500 ميلادي برميگردد. آن زمان واگنها توسط اسبهاي پر قدرت روي ريلهاي چوبي كشيده ميشدند. حدود 300 سال بعد اولين قطارهاي بخار اختراع شد. متروهاي اوليه كاربرد متروهاي امروزي را نداشتند و براي حمل و نقل زيرزميني در معادن استفاده ميشدند. بعد از ساخت اولين قطار بخار توجه افراد به ساخت قطارهاي زيرزميني مسافربري معطوف شد تا نخستين قطار زيرزميني در شهر لندن ساخته شود. حمل و نقل ريلي يكي از امنترين سيسمهاي حمل و نقل و از نظر زيست محيطي يكي از سالمترين شيوههاي نقل و انتقال است.بنابراين، در ادامه به معرفي انواع حمل و نقل ريلي ميپردازيم.

انواع حمل و نقل ريلي

حمل و نقل ريلي سنگين

به خطوط ريلي زيرزميني و متروهاي هوايي سيستم حمل و نقل ريلي سنگين ميگويند. اين خطوط تعداد زيادي از مسافران را در شبانه روز جابهجا ميكنند. به دليل ظرفيت بالا در حمل مسافر، براي اين نوع حمل و نقل، لفظ سنگين استفاده ميشود. اكثر متروها داراي 6 تا 8 واگن هستند كه ميتوانند حدود 27 تا 75 هزار مسافر را در مدت زمان يك ساعت جابهجا كنند.

حمل و نقل ريلي هدايت شده

به قطارهايي كه بدون كمك راننده به طور اتوماتيك حركت ميكنند و مسير مجزايي دارند حمل و نقل ريلي هدايت شده ميگويند. براي استفاده از اين سيستم معمولا از خطوط هوايي استفاده ميكنند.اين قطارها در خطوطي نسبتا بدون پيچ و خم به صورت شناور حركت ميكنند. اين نوع حمل و نقل بسيار پر هزينه و چيزي حدود 72 ميليارد دلار تخمين زده شده است. در حال حاضر كشور آلمان از اين فناوري استفاده ميكند. كشور ژاپن نيز در حال ساخت نسخه پيشرفتهتر از اين نوع قطار است. براي استفاده از اين قطار هوشمند، بايد از كارت هوشمند استفاده كرد. در شرايط فعلي براي حساب كردن كرايه مسير از كارت پلاستيكي كه به صورت ديجيتالي شارژ ميشود استفاده ميكنيم، اما در آينده نزديك كارتهاي هوشمند جايگزين كارتهاي پلاستيكي خواهند شد.

حمل و نقل حومهاي

اين سيستم حمل و نقل ريلي درون شهري است و بين مراكز تجاري و مسكوني احداث ميشود كه به آن مترو لينك ميگويند. اين نوع قطارها معمولا براي ساعات شلوغي و پر رفت و آمد برنامهريزي ميشوند. سرعت حركت مترولينك بيشتر از ساير وسايل حمل و نقل ريلي است و در حدود 80 كيلومتر در ساعت سرعت دارد.

مونوريل

واگنهاي مسافرتي اتوماتيك

اين واگنهاي مسافرتي مانند سيستم ريلي هدايت شده در مسير مجزا و بدون راننده حركت ميكنند. از اين واگنها ابتدا در پاركها، مراكز تفريحي و فرودگاهها براي جلب مشتري استفاده ميشده است اما امروزه با توجه به افزايش جمعيت و نياز مردم و رشد فناوري، از اين سيستم در حمل و نقل ريلي شهري نيز استفاده ميكنند.

مونوريل

به هر سيستم حمل و نقل ريلي كه از يك ريل مستقل استفاده ميكند، مونوريل ميگويند. در اين سيستم قطارها با استفاده از يك ريل حركت ميكنند.اين ريل معمولا در ارتفاع قرار دارد، ولي به صورت زير گذر نيز موجود است. در اين سيستم واگنها آويزان از ريل يا روي ريل در حركت هستند.

خدمات شركت لتكا:

نكاتي در خصوص ترانزيت به كشورهاي خارجي و ترانزيت داخلي

۲۵ بازديد

ترانزيت كالا و مراحل آن

منظور از ترانزيت كالا، انتقال كالا از مكاني به مكان ديگر است. ترانزيت به دو روش ترانزيت خارجي و داخلي انجام ميشود كه در اين مقاله با انواع ترانزيت و مراحل آن ها آشنا خواهيم شد.

ترانزيت داخلي

اگر كالاي وارداتي كه با نظارت كامل گمرك، از يك گمرك مرزي داخلي به گمرك ديگري در داخل كشور حمل شود و صاحب كالا آن را در آن جا تحويل بگيرد، ترانزيت داخلي نام دارد. گاهي براي اين كه كالا در گمرك ورودي مجددا تخليه و بارگيري نشود، صاحب كالا براي جلوگيري از آسيب ديدن كالاي خود ترجيح ميدهد حمل كالا تا مقصد انجام شود و بازرسي نهايي نيز در آن جا باشد.

مدارك لازم براي ترانزيت داخلي

براي انجام ترانزيت در كشور بايد مدارك زير را داشته باشيد.

  • فاكتور فروش كالا
  • ليست عدل بندي
  • گواهي مبدا
  • پروانه بهره برداري ( براي شركتهاي توليدي )
  • قبض انبار گمرك
  • ترخيصيه
  • گواهي ثبت سفارش
  • بارنامه

به اين نكته توجه كنيد در برگه بارنامه بايد اين متن نوشته شده باشد كه اين شركت حمل و نقل مجوز دارد تا ترانزيت داخلي را انجام دهد. پس از دريافت مدارك و اظهارنامه توسط گمرك، كالاها مورد ارزيابي دقيق قرار ميگيرند تا از تطابق كالاها با مدارك اطمينان كامل حاصل شود. به عبارت ديگر، كالا بايد به گمرك مقصد بدون هر نوع دخل و تصرفي رسانده شود.

ترانزيت كالا

ترانزيت به كشورهاي خارج

ترانزيت خارجي كالا با رعايت قوانين به معناي حمل كالايي از كشوري به كشور ثالث است و براي جلوگيري از اتلاف وقت و هزينههاي كارهاي اداري معمولا كشورهايي كه با يكديگر روابط تجاري زيادي دارند بين خود قراردادها و موافقت نامههايي منعقد ميكنند. در بيان ساده تر، منظور از ترانزيت خارجي همان صادرات است. به اين معنا كه وقتي كشوري احساس ميكند توليدات آن بيش از نياز كشور است، آن را به ساير كشورها صادر ميكند.

فرم هاي مورد نياز جهت صادرات

  1. فرم شماره 110(پروانه ترانزيت)
  2. فرم 091-2 م (اظهارنامه كالاي ترانزيت خارجي)

مدارك لازم براي ترانزيت خارجي

  1. بارنامه كالا
  2. فاكتور خريد كالا
  3. ليست عدل بندي
  4. معرفي نامه براي نمايندگي كه از طرف صاحب كالا ميآيند براي شركتهاي حقوقي
  5. وكالت نامه
  6. تصوير كارت بازرگاني
  7. مجوز عبور جهت ورود كالاهاي ترانزيت
  8. ضمانت نامه يا تعهد قانوني
  9. مجوز بانك
  10. راهنماي CHR جادهاي

ترانزيت به كشورهاي خارجي

وقتي كشوري احساس ميكند توليدات آن بيش از نياز كشور خود است آن را به كشورهاي ديگر صادر ميكند و روشهاي مختلفي براي اين كار وجود دارد كه يكي از آنها ترانزيت كالا است. در اين مطلب قصد داريم با كشورهايي آشنا شويم كه ايران به روشترانزيت براي آنها كالا ميفرستد.

مسير ترانزيت ايران به آلمان

ترانزيت كالا به آلمان يكي از روشهاي زميني است كه مسير آن از كشورهاي، تركيه، بلغارستان، روماني، مجارستان و اتريش عبور ميكند تا به آلمان برسد.

مراحل ترانزيت خارجي به آلمان به شرح زير است:

فريت يا كارهاي اوليه

مرحله اول فريت است، به اين معنا كه ارسال كردن به صورت يك جا انجام ميشود. در اين مرحله، صاحب كالا با يك شركت تماس ميگيرد و در مورد قيمت و انتخاب نوع حمل سوال ميكند و در صورت تاييد، شركت حمل و نقل كالا را بستهبندي و براي ارسال به كشورهاي ديگر آماده ميكند.اين نكته را در نظر داشته باشيد شرايط حمل بار براي هر محصولي متفاوت است، در نتيجه بايد براي محصول خود جزييات بيشتري را پرسوجو كنيد.

ترانزيت خارجي

مشخص شدن نوع بستهبندي و كانتينر براي حمل محصول

در اين مرحله نوع بستهبندي مشخص خواهد شد. به عنوان مثال، اگر ارسال بار به صورت هوايي باشد بايد از پالت چوبي و يا فلزي استفاده كرد. اما اگر از كانتينر استفاده شود بسته به نوع محصول، طول و عرض كانتينر مشخص خواهد شد كه كانتينر 20 فوتي و 40 فوتي براي حمل بار زميني رايج است.

تهيه ليست بستهبندي قبل از فرستادن بار

بايد تعداد كالا شمارهگذاري و ليست شوند. اگر حمل و نقل براي كشور خارجي است، بايد به زبان كشور مقصد ترجمه شود.

سمپاشي كردن و صدور گواهينامههاي بين المللي

محصولات چوبي، پالتها، بايد در مبدا در درجه حرارت و مدت زمان معين سمپاشي شود و گواهي سمپاشي در اختيار كشور مقصد قرار گيرد.

بارگيري و ارسال به گمرك يا فرودگاه براي فرستادن به كشور مقصد

اگر ميخواهيد با هواپيما محصول خود را بفرستيد، بار با وانت، خاور يا هر وسيله ديگر به فرودگاه برده ميشود.اما اگر بار به صورت زميني است، كانتينر ابتدا به گمرك و سپس به مرز منتقل ميشود و هنگام خروج محصول از گمرك پته خروج به راننده تحويل داده خواهد شد. در اين برگه اطلاعات اظهارنامه و حامل در آن نوشته است و راننده بايد اين پته را تا مقصد نزد خود نگه دارد. سپس در مقصد اين برگه بايد توسط شخص گيرنده كالا تكميل شود تا بتوان آن محصول را تخليه كرد.اين نكته را در نظر داشته باشيد، اگر گيرنده برگه پته را امضا نكند و اطلاعات آن را تكميل نكند، نميتواند بار جديدي ثبت و سفارش دهد.

تشريفات گمركي ايران، بازرسي توسط سگ موادياب و پلمپ كانتينر

منظور از تشريفات گمركي، مقررات و آيين نامههاي نظارتي گمركي است كه توسط تاجر يا نماينده وي انجام ميشود. همچنين اطمينان از صحت ارزش كالاها و اظهارنامه مربوطه از وظايف گمرك است. علاوه بر اين، هنگامي كه محموله به گمرك ميرسد، سگ موادياب آن را بررسي ميكند و بعد از تاييد بار، كانتينر براي حمل بار آماده ميشود.

ترانزيت بين المللي

تحويل بار به هواپيمايي يا باربري زميني

اگر بار به صورت هوايي فرستاده شود، پس از صدور بارنامه، بار شما براي حمل بار هوايي به كشور مقصد فرستاده ميشود.اگر بار زميني بود، بعد از اينكه كانتينر بررسي شد براي حمل بار باتريلي آماده خواهد شد.

صدور بيمه نامه بين المللي

بعضي از شركتها براي صاحب كالا بيمه نامه صادر ميكنند و معمولا به اين شكل است كه به ازاي هر يك ميليون تومان، هزار تومان براي بيمه در نظر گرفته ميشود.

پيگيري آنلاين

بعضي از شركتها وبسايتهايي دارند كه شما ميتوانيد بار خود را از آن جا پيگيري كنيد و به اين شكل است كه پس از ارسال بار به كشور مقصد براي شما لينك پيگيري و شماره بارنامه ارسال ميشود.

هزينه بيمه بين المللي و بيمه حمل و نقل

۲۰ بازديد

واردات كالا و صادرات كالا در بازار به سادگي انجام نميشود. خطراتي ممكن است سلامت كالا را به خطر بيندازند، بنابراين واردكننده يا صادركننده بايد كالا را براي مقابله با آنها بيمه كنند. به همين علت، بيمه حمل و نقل بين المللي در نظر گرفته شده است. بيمه باربري بين المللي بر 3 نوع مختلف است كه در زير به آنها اشاره ميكنيم.

  • بيمه باربري مخصوص كالاهاي وارداتي
  • بيمه باربري مخصوص كالاهاي صادراتي
  • بيمه باربري مخصوص ترانزيت كالا

در مقايسه با بيمههاي ديگر، نميتوان متفاوت بودن بيمه باربري بين المللي را ناديده گرفت. بد نيست بدانيد بيمهگذار بايد روي اطلاعات كامل از اين بيمه داشته باشد كه وجه تفاوت آن با ساير بيمهها است. در ادامه قرار است اطلاعات خوبي پيرامون بيمههاي باربري بين المللي، نحوه محاسبه آنها و مواردي از اين قبيل در اختيار شما قرار دهيم. پس همراه ما باشيد.

بيمه حمل و نقل چيست؟

اين روزها كه بازار بيمه داغ شده، افرادي كه حمل و نقل بار انجام ميدهند، اين حق را دارند كه با خيال راحت كالا و بار خود را حمل و نقل كنند و در صورت بروز حادثه و اتفاق ناگوار و پيشبيني نشده، خسارت وارد شده را جبران شود. بيمه حمل و نقل كالا يا بيمه باربري، قديميترين بيمه در عرصه بازرگاني است. به همين منظور، بيمه حمل و نقل كالا و بار، بيمهاي است كه به واسطه آن، بيمهگر هزينهاي بابت حق بيمه از فردي كه قصد دارد كالايي را حمل و نقل كند، دريافت ميكند و در مقابل متعهد ميشود كه درصورت وقوع خطرهايي كه در قرارداد بيمه ذكر شده است، زيان وارد شده به كالا را جبران كند. اين نوع بيمه، در اكثر كشورهاي دنيا قوانين و مقررات يكساني دارد و ميتوان به راحتي با ساير كشورها ارتباط برقرار كرد و هماهنگيهاي لازم در اين مسئله را انجام داد.

بيمه حمل و نقل

چه كساني نياز به پوشش بيمه باربري دارند؟

افرادي كه ميخواهند كالايي جابجا كنند، يا واردكنندگان و صادركنندگان كالا، همچنين شركتحمل و نقلبينالمللي و داخلي و شركتهاي بازرگاني و توزيعكنندگان كالا افرادي هستند كه ميتوانند از اين بيمه استفاده كنند و مجموعه و كالاي خود را تحت پوشش بيمه باربري قرار دهند.

انواع بيمهنامه باربري

بيمه باربري نيز مانند ساير بيمهها، انواع مختلفي دارد كه هر كدام از انواع آن براي موارد خاصي استفاده ميشود و بيمهگزار از بهره و مزيت به خصوصي برخوردار ميشود.

نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل

قبل از اين كه درباره نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل صحبت كنيم، اول تعريفي كلي از اين بيمه در اختيار شما ميگذاريم. بيمه حمل و نقل، بيمهاي است كه به واسطه آن خسارتهاي وارد شده بر كالا در حين حمل و نقل از نقطهاي به نقطه ديگر، توسط بيمهگر پرداخت مي شود. البته به اين شرط كه بيمهگذار، حق بيمه خود را مرتب پرداخت كرده و تمامي جوانب را در نظر گرفته باشد. بيمهگر در اصل همان شركت بيمه و بيمهگذار شخص حقيقي يا حقوقي است كه بيمه را از شركت خريداري ميكند. نحوه محاسبه بيمه حمل و نقل، به عوامل متعددي بستگي دارد. از جمله:

  • نوع حمل و نقل كه ممكن است زميني، هوايي و دريايي باشد.
  • ارزش خود كالايي كه قرار است حمل و نقل آن از نقطهاي به نقطه ديگر انجام شود.

هر شركت حمل و نقل، به شكل متفاوتي هزينههاي بيمه را محاسبه ميكند و نميتوان يك فرمول خاص براي آن ارائه كرد.

بيمه باربري

نرخ بيمه كالاهاي وارداتي

بيمه كالاهاي وارداتي، آنطور كه از نام آن مشخص است، به كالاهايي اختصاص پيدا ميكند كه از كشور مقصد خريداري ميشود و قرار است به شيوههاي مختلفي وارد خاك كشور مبدا شود.اين بيمه در داخل هر كشوري، بيشترين ميزان سطح تقاضا را دارد و ميتوان به جرات گفت 90% كل بيمههاي باربري را به خود اختصاص ميدهد. نرخ بيمه كالاهاي وارداتي در كشورهاي مختلف متفاوت است. همچنين شركتهاي بيمهكننده نرخهاي مختلفي را براي بيمه كالاهاي وارداتي در نظر گرفته اند. عواملي كه روي نوسان نرخ بيمه كالاهاي وارداتي تاثير ميگذارند، عبارتند از:

  • ارزش خود كالا
  • روش حمل و نقل
  • نوع وسيله نقليه

هزينه بيمه حمل و نقل

در بالا در مورد بيمه حمل و نقل صحبت كرديم و گفتيم نحوه محاسبه آن به خود شركت بيمهكننده بر ميگردد. اين مساله پيرامون هزينه بيمه حمل و نقل نيز صدق ميكند. بيمههاي حمل و نقل، شامل بيمههاي بين المللي و داخلي ميشود.بيمه حمل و نقل، كلوزهاي مختلفي دارد كه ميتوان آنها را به سه دسته كلي تقسيمبندي كرد.

كلوز A

در اين كلوز بيمه باربري، تمام خطراتي در نظر گرفته شدهاند كه سلامت كالا را تهديد ميكنند. مثل آتش سوزي، تصادف، تخليه ضروري، بلاياي طبيعي، دزدي، شكستن، ريزش و موارد مشابه ديگر.

كلوز B

اين كلوز بيمه باربري، تنها مربوط به بخشي از آسيبها است و كالا را كمتر تحت پوشش قرار ميدهد.

كلوز C

كمترين ميزان پوشش سلامت كالا به اين كلوز بيمه حمل و نقل اختصاص پيدا ميكند.

هزينه بيمه بين المللي

براي اين كه صادركنندهها و واردكنندهها بتوانند با اطمينان خاطر قدم در راه تجارت كالاي خود بگذارند، بايستي پشتوانهاي داشته باشند واين پشتوانه چيزي نيست جز بيمه بين المللي. شك نكنيد اگر بيمه بين المللي وجود نداشت، تجارتها و مبادلات بين المللي نيز به همين سادگي انجام نميشد. بد نيست بدانيد هزينههاي اين بيمه، با توجه به پارامترهاي مختلفي تعيين ميشود. بيمه نامههاي بين المللي بر اساس نوع پوشش و مواردي از اين قبيل دسته بندي ميشوند. براي مثال، بيمه نامه از بين رفتن تمامي كالا يا همان Total Loss كه تقريبا ديگر استفادهاي در بازار جهاني ندارد. در اين بيمه نامه قيد شده است خسارت تا زماني پرداخت ميشود كه تمامي كالا و محموله با توجه به دلايل مختلف از بين رفته باشد. اين بيمه نامه، بيمه گمركي يا بيمه تشريفاتي نام دارد.

هزينه هاي بيمه بين المللي